سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیا تو ج‍‍‍ـــوان،اسرارموفقیت،ازدواج
 
لینک های ویژه
لینک های ویژه
تست روانشناسی
ازدواج
مطالب جالب
ابراز احساسات یک ببر
تصویر شگفت انگیز ( حتما ببین )
تبلیغات اتوبوسی+عکس
پورشه پانرما علی دایی+عکس
تصاویـر عـاشقـانـه و رومـانتیـک
آموزش درست کردن سبزه عید نوروز
دکوراسیون منزل
مراحل درس خواندن+عکس
مطالب مفید خانه داری
برترین های وسایل الکترونیکی سال 2012
پراید سال
معرفی بزرگ ترین کارفرمایان در جهان
ویلایی در ایران که شبیه کاخ سفید است!
چک کردن تناسب وزن با قدتان
معرفی آرم خودرو ها و معانی آنها
10 نابغه برتر جهان را بشناسید
اسم شما به ژاپنی یعنی چه؟
اصول طلایی ست کردن لباس و نحوه انتخاب آن
خانواده ای که عکس خودشان را در اینترنت پخش کردند!! +18
خواص ازدواج برای دختر خانم ها!!+طنز
آب بازی دختران و پسران در پارک
نکته های جالب وخواندنی
قانـــون دانــــه
دوست دارم (I LOVE YOU)
ایرانیها در بهشت و جهنم
سنجابی که عکس خانوادگی را خراب کرد
بتکار جالب یک شهروند برای تحریم ایران خودرو
عکس فوق العاده زیبا از نزدیکترین نمای چشم انسان
تخت جمشید در میان شهرهای شگفتانگیز دنیا
ساختمان های عجیب در جهان
فلش جالب دیدنی
چند تمرین برای تقویت حافظه
چه چیزی فصلها را می سازد؟
روش تزئین اتاق کودک
عکس از نزدیکترین نمای چشم انسان
چند SMS جالب
اشعار طنز -حتما بخوانید
یه چیز خنده دار
زیباترین دختربچه سال از نظر گوگل
تبلیغات قدیمی و خاطره انگیز2
تبلیغات قدیمی و خاطره انگیز1
پل دو بعدی
چرا باید به ایران افتخار کنیم ؟
دانستنیهای بمب اتم
حجرالاسود چیست؟
ثانیه ها
کدام درست است
.
.
.

 

از آنجا که بنابر مطالعات روان شناختى و آموزه هاى دینی، عوامل مختلف وراثتى و ژنتیکى و حتى محیطى از آغاز شکل گیرى نطفه بر انسان تأثیر به سزایى دارند، باید از دوران انتخاب همسر و حتى پیش از آن براى برخودارى فرزندان آینده مان از تربیتى سالم و مناسب، زمینه سازى نماییم. بر همین اساس، پیامبر اکرم (ص) از ازدواج با همسران ناشایست نهى فرموده و فرزندان به دنیا آمده از آنها را تباه شده و از دست رفته مى شمارد. امیر مؤمنان (ع) نیز خصلت هاى زشت و زیبا در روح و روان انسانها را متأثر از شیر مادران شان مى داند.

آزمایشهاى تجربى در این زمینه نیز این واقعیت را تأیید مى کند که انسان از دوران جنینى نسبت به محیط و صداهاى مختلف اطراف خود حساس بوده و به خصوص از مادر و سخنان و روحیات وى تأثیر مى پذیرد. به همین دلیل، در اسلام به پدران سفارش شده است که از روزى حرام اجتناب ورزند . به مادران توصیه شده که در دوران بارداری، مراقب اندیشه ها و رفتارهاى خویش بوده، همواره در طهارت جان و پاکیزگى تن و روان تلاش کنند؛ چرا که از کوزه همان برون تراود که در او است. پس از ولادت نیز فرزندان به طور مستقیم در معرض برخى آداب و مراسم مذهبى قرار مى گیرند؛ آدابى مانند خواندن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ که در روایات به عنوان پناهى در برابر وسوسه هاى شیطانی شمرده شده است؛ کام گرفتن کودک با تربت امام حسین (ع)؛ انجام غسل ولادت؛ ختنه کردن؛ عقیقه کردن؛ صدقه دادن به وزن موى سر کودک از طلا یا نقره و به وزن بدنش از خرما و ..... امروزه از نظر علمى نیز تأثیر بسیارى از این اعمال برآینده کودک غیرقابل انکار است. با این حال، بدیهى است که فرزندان را نمى توان از آغاز تولد به طور مستقیم مورد تعلیم و تربیت قرار داد و ناچار باید منتظر پیدایش زمینه هاى یادگیرى و تربیت پذیرى در آنها بود. در این باره که آموزش و پرورش دینی فرزندان را از چه سنى باید آغاز کرد، میان دانشمندان و کارشناسان امور تربیتی اختلاف نظر است.
برخى با هر گونه تعلیم و تربیت مذهبى تا پیش از بلوغ مخالفند، ولى عده اى دیگر با تأکید بر آمادگى و استعداد اطفال براى تربیت پذیری، بر این باورند که مى توان برخى معلومات دینى را به طور ساده و قابل فهم به آنها عرضه نمود و با تلقین، آنها را در این فضاى مقدس قرار داد. جان لاک از اندیشمندان غربى نیز معتقد است که تربیت دینى را باید از کودکى آغاز کرد. وى مى گوید: « اندیشه خدا را از همان آغاز کودکى مى توان در نهاد فرزندانمان جاى داده، عشق و احترام به خدا را در روانشان بدمیم.»
به نظر مى رسد براى یافتن سن مناسب براى آغاز برنامه های تربیتى باید سن طبیعى گرایش فرزندان به دین و مذهب را شناخت. بررسى هاى روان کاوان نشان مى دهد که آغاز پیدایش حس مذهبى در کودکان به ماههاى قبل از چهارسالگى باز می گردد و حتى گاه در حدود 2 تا 3 سالگى ظاهر مى شود. کودکان از سه سالگی، علاقه بسیار به دعا و سرودهاى مذهبى داشته، از تکرار و خواندن دعاهاى دسته جمعی، لذت بسیار مى برند. از حدود 4 سالگی، کنجکاوى سراسر وجود کودک را فرا مى گیرد و درباره حقایق مختلف جهان و از همه مهم تر آفریدگار جهان مى پرسد. این مرحله، سن طبیعی کودک براى پذیرش مفهوم خداوند است. کودک چهار ساله، پدر خود را به بزرگى و اهمیت خدا مى داند و تلقى او از خدا همچون پدر، ولى بزرگ تر است. او حتى گاه خدا را همچو عضوى از خانواده به حساب مى آورد. احساس مذهبى با رشد و افزایش سن کودک آشکارتر می شود و در شش سالگى به روشنى مى توان تظاهر به رفتارهاى مذهبى را در کودکان مشاهده کرد. یک کودک شش ساله با علاقه تمام درباره خدا پرستش نموده، خواستار آشنایى و صحبت با او است و درخواستهاى غالباً مادى خویش همچون اسباب بازی، خوراک و پوشاک را با او در میان مى گذارد، به تدریج در سن هفت سالگی، خدا را مقامى قدرتمند و بالاتر از والدین مى شناسد.

بر همین اساس، امام باقر (ع) در حدیثى مفصل به تشریح وظایف اولیا در تربیت ایمانى فرزندان از سن سه سالگى مى پردازد:

در سه سالگى کلمه توحید « لا اله الا الله » را به کودک بیاموزید و در چهارسالگى با نبوت پیامبر اسلام آشنایش سازید و در پنج سالگى رویش را به قبله کنید و سجده بر زمین را یادش دهید. در شش سالگى رکوع و سجود را به شیوه صحیح به او بیاموزید و در هفت سالگى وضو و نماز را به طور کامل آموزش دهید.

براساس این حدیث شریف، کودک را باید در سه سالگى با خداوند، در چهار سالگى با نبوت و در پنج و شش سالگى با پرستش به شیوه هاى مختلف آشنا ساخت، تا آن که در هفت سالگى بتوان مجموعه نماز را به عنوان نمادى از کل دین و به تعبیر روایات ستون دین به او القاء نمود.

نکته مهم دیگر در این میان توجه به پرسشهاى دینى کودکان است. آنها بر مبناى سیر پیش گفته به پرسش درباره مذهب و موضوعات دینى پرداخته، برکسب درک و فهم خود، سوالات متفاوتى از اطرافیان مى پرسند. در شش سال اول درباره منشأ و علت اشیاء سؤال مى کنند: من از کجا آمده ام؟ آسمان را که درست کرده است؟ و .... در سن 7 تا 10 سالگى سوالهایى عمیق تر میپرسند و خواهان پاسخ هایى مستدل تر هستند: چرا خدا دیده نمى شود؟ چگونه خداوند در همه جا حضور دارد؟ خدا چیست؟ انسانها چطور در قیامت دوباره زنده مى شوند؟ در سنین نوجوانى به دلیل افزایش آگاهى ها و معلومات بر دامنه و عمق سوالات افزوده مى شود. اگر مبانى اعتقادى در سالهاى پیش در ذهن شان جاى گرفته باشد، پاسخ به سوالات بعدى آسانتر خواهد بود؛ زیرا پاسخهایى که در سنین قبل شنیده اند، فضایى اعتقادى در ذهن شان ترسیم نموده و در آن فضا به اندیشه و پرسش مى پردازند.

 

در این سنین سه گونه احساس در رابطه با مذهب برای فرزندانمان پدید مى آید:

1ـ رشد و گسترش و تقویت حس مذهبى و علاقه مندى به دین؛ 

2ـ پیدایش تردید در آموخته هاى پیشین؛

3ـ پیدایش سوالات متعدد و برخاسته از آن تردیدها.

 

نکته در خور توجه در این زمینه آن است که فرزندان در این سنین، به علت غرور نوجوانی، گاه از طرح همه سوالات خویش پرهیز دارند و همچنین به دلیل رشد عقلانیت و قوه استدلال شان به هر پاسخى راضى نمى شوند؛ لذا بر ما است که مستقیم و غیر مستقیم، آنان را به سخن آورده و سپس پرسشهاى شان را مستدل و منطقى و در حد فهم و درکشان پاسخ دهیم.


[ یکشنبه 86/7/15 ] [ 11:10 عصر ] [ مهدی ] [ دلنوشته () ]
.: Weblog Themes By farshadpour@usa.com :.

درباره وبلاگ

از اینکه در کنارم هستی بسیار شادم ، بودنت به من کمک میکند که دریابم دنیا چقدر زیباست.
روانشناسی
دانستنیهای پزشکی
10 ماده غذایی برای تقویت هوش
ورزشی برای تقویت مغزولاغری
بهترین رژیم غذایی برای پوست شما
غذاهایی که نباید با هم خورده شوند
دانستنی جالب درمورد محدودیت های بدن ما
15 خوراکی افزایش دهنده طول عمر
تصاویر متحرک از ورزش های مناسب صبحگاهی
علت خونریزی مکرر بینی
8 مادهی مغذی برای خوش اندامی
شادابی پوست با عسل
چهار نکته در مورد دندانها
تغذیه در سرما خوردگی
تغذیه در دوران شیردهی
نکاتی درباره طبخ غذا
دشمنان پوست
بیماری MS ، بیماری سیستم اعصاب مرکزی
12 روش ساده براى تقویت مغز
تأثیر اعجاب انگیز انجیر و زیتون در بدن
ترتیب حرکات ورزشی
6 نوع غذا برای حفظ جوانی
استخوان‌ها به چه نیاز دارند؟
عسل معجزه علم تغذیه
آیا شما هم نفخ شکم دارید
خواص غذایی و سلامتی کاهو
5 راه براى از بین بردن خستگى
تأثیر مثبت برخی ورزشها بر رشد استخوان
پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش
نفس کشیدن را یاد بگیرید
پوستی سالم برای همه
با کمردرد خداحافظی کنیم
10 ماده غذایی مناسب
خودسرانه به کسی دارو ندهید
تغذیه مناسب؛ کلید زیبایی موها
.
.
.
.
.